Goodreads.com eller Bok.nu?

Goodreads.com och Bok.nu är två communitys för oss bokälskare, den ena med inriktning på Sverige och den andra på USA/internationellt. Du kan hos dem båda betygsätta och katalogisera det du läser, vilket sedan syns på din profil, diskutera i forum (på Bok.nu) eller bokklubbar och läsecirklar (på Goodreads). Jag har för tillfället ett konto hos båda sidorna, men jag måste erkänna att jag är hundra gånger aktivare på Goodreads än på Bok.nu. Det beror på flera anledningar.

För det första gäller det utbudet. Bok.nu är en relativt nystartad sida, jag tror till och med att det fortfarande är betaversionen som körs, och på grund av detta (?) är deras arkiv med utgivna titlar relativt begränsat och i många fall finns omslagen inte med. Goodreads.com är extremt mycket större, och har som naturlig följd av detta ett mycket mer  utökat arkiv, där man oftast hittar alla utgåvor av en titel samt dess omslag, samlade under bokens titel. Alltså, större chans att hitta boken du läst även om den är lite obskyr.

Goodreads är även mer lättnavigerat (enligt mitt tycke), och hela processen med att hitta boken du läser, tagga den och sedan betygsätta den (samt uppdatera hur långt du kommit i den, vilket inte går på Bok.nu) är mycket smidigare och överskådligare än på Bok.nu. Goodreads har även en utvecklad funktion med triviafrågor om böckerna du läser, samt ett flertal andra tidsfördrivande funktioner som inte finns hos Bok.nu. 

För att säga något till Bok.nus försvar måste jag ändå tillstå de erbjuder något som Goodreads.com inte har, nämligen rekommendationer om andra böcker och författare som skulle kunna passa mig. Även dessa har dock sina brister; till exempel kan jag få rekommendationer på barnböcker. Jag har sett att det i forum har diskuterats om en funktion för att kunna välja bort detta, kanske är det på gång, men än så länge finns det inte. Rekommendationerna uppdateras inte heller vad jag har kunnat märka, vilket betyder att tills jag har läst boken kommer den att ta upp en plats på min förstasida när jag loggar in. Och om jag inte tänkt läsa den kommer den inte att försvinna, och jag kommer inte att få några nya rekommendationer.

Tills vidare kommer jag nog att hålla mig till Goodreads, med tillfälliga besök hos Bok.nu. Den sistnämda har ju faktiskt ett klatschigare namn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback