En julig söndag

Igår (söndag) blev en riktig kanonsöndag. Det började med att vi (Rakel, Rodrigo och jag) åkte in till Madrid vid 11-tiden för att titta på julmarknaden på Plaza Mayor och julbelysningen i centrum. Det var kallt, strax över nollan hela dagen, och vi var påpälsade med frös till döds i alla fall, för det blåste rejält. Marknaden var fin, men eftersom det fortfarande var ljust ute var det inte mycket att se. Vi gick in en sväng på Corten för att värma oss, promenerade runt Gran Vía och insöp julhysterin från alla julklappshandlare (jag njöt av att vara klar med mina), sedan tog R&R med mig till en japansk restaurang de "upptäckt" där vi åt världens godaste sushi till lunch. Eftersom det dock inte är så värmande med sushi blev det fika på Starbucks efteråt :)

Efter det åkte vi till Madrids planetarium, någon slags motsvarighet till Cosmonova, där vi såg en film om rymden i en bioduk formad som en kupol. Innan vi kom in var vi dock tvugna att vänta 45 minuter eftersom det inte öppnade förrän kl 17, men vi passade på att sätta oss i solen, som vi i alla fall hade trots kylan. Själva föreställningen var mysig, men den slog inte dess svenska motsvarighet. Nästa anhalt blev Madrids vaxmuseum, som också var mysigt men inte slog sin engelska motsvarighet. Vissa av dockorna var riktigt välgjorda (bland annat en av Antonio Banderas som de ställt mitt i ett rum), men majoriteten hade glansig hud, och till skillnad från Madame Tusseau, där man även om man granskar en fingernagel på nära håll knappt kan se att det är en docka, var dessa inte speciellt verklighetstrogna. Men som vi konstaterade så var miljön och stämningen väldigt väl skapade, och det fanns intressanta installationer som Velázquez när han målade "Las Meninas" (komplett med falsk målning) eller ett kafé i Madrid med alla författare från generation -98 och -27. 

Rodrigo skulle åka hem samma kväll, så som avslutning åkte vi tillbaka till Sol och Plaza Mayor för att se belysningen tänd, det var otroligt vackert och dessutom hade folkmassan från förmiddagen åkt hem (de klarade väl inte av kylan längre), så stan var lite mer lättframkomlig. Vi vinkade hejdå till Rodrigo på stationen, och sedan, eftersom klockan redan var 21, stannade Rakel och jag kvar i Madrid och åt middag på en italiensk restaurang som har blivit vårt stammisställe. När vi till slut begav oss hemåt gjorde vi ett stopp på ett av de många Starbuckscaféerna för att ta en to-go-kaffe att värma händerna med på väg till stationen. 

När vi var hemma i lägenheten och värmen igen, runt 00, kom det som perfekt avslutning på dagen ett litet snöfall, så att det när vi vaknade i morse låg ett tunt, lite blött snötäcke på bilar och tak (som dock försvann inom loppet av ett par timmar). 

Denna vecka blir det dock inget mer sådant, nu sitter jag i biblioteket och ska ge mig i kast med min uppsats om gallego. Men snart bär det hemåt!

Kramar! 

Kommentarer
Postat av: mamma

Yes, nu står det inte på förrn´s det är nära!

Kämpa på nu med det du ska göra innan hemfärden!

Kramar

2009-12-14 @ 21:25:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0