Jag vill ha mer jul, ge mig mer jul

Äntligen är julen här! Tror ni man kan dö av julöverdos? Jag kan ligga i riskzonen i så fall. I lördags åkte jag och Rakel till Ikea, hon hade aldrig varit på ett IKEA eftersom det inte finns något i Galicien och var jättenyfiken. Vi tog tåget till en giganormt köpcenter som hade både IKEA och Carrefour integrerat, det säger väl en del om storleken. I alla fall så hade de ju tänt all julbelysning, och dessutom var det hyfsad vinterkyla. Ikea ovanpå det, med allt julpynt, var perfekt. Jag köpte värmeljus, julinslagspapper, snöre och etiketter, och dessutom fanns det ju en ”svensk butik” med en massa svenska ”delikatesser” som knäckebröd, lingonsylt, rostad lök (som tydligen är nästan omöjligt att få tag på här?), en uppsjö av olika kakor, sill, lax etc etc, ni fattar :) Jag passade på att köpa hem glögg och pepparkaksdeg, åh vad julmysigt jag ska ha med bak och julmusik och tända ljus och julklappsinslagning! Min ”ljuslykta” kanske inte är den mest exklusiva (en tom glasburk som innehöll rivna morötter) men den lyser upp rummet :)

På söndagen följde jag med Rakel på lunch hos hennes kusiner, som också bjudit in ett gäng grannar. När vi kom dit hämtade de oss på stationen och vi åkte till en köpcentrum som var ännu större än det förra, med integrerad skidbacke. Väl hemma hos dem satte vi oss i soffan och väntade på maten, och det var ungefär som en liknande situation i Sverige, bara en helt annan ljudvolym. Jag är verkligen jätteglad att jag fick följa med, det är ju verkligen sånt här jag vill uppleva, en typisk söndagslunch med vänner, bara spanjorer i medelålder, bordskonversation (dvs alla pratar i munnen på varandra, skrattar högt och gestikulerar) och typisk spansk mat. Efter maten spelade vi Wii en väldigt kort stund, sen ville männen kolla på en match och kvinnorna åkte tillbaka till köpcentrumet och shoppade. Totalt blev det verkligen en heldag, speciellt med tanke på att de bodde på andra sidan Madrid, så det tog ett tag att ta sig dit och hem.

Igar och idag har varit som vanligt, lektioner, gym på gång. Jag också insett att jag nog måste skriva slarvigare än jag trodde; de första lektionerna skrev vi nämligen på närvarolistan för hans, och jag upptäckte idag att jag inte fanns med på den datorskrivna listan, men att det däremot fanns en ”Alobjer, Hira”. Dags att bättra på handstilen? Eller döpa om mig till Hira kanske? :P

Nåja, det är fixat nu. Imorgon är det första december, då hoppas jag att de tänder julbelysningen här i Alcalá också :) Senare blir det julmarknad på Plaza Mayor, men antagligen inte förrän nästa helg, för på fredag åker jag till Galicien med Rakel! Tror ni man tar med en blomma till värdinnan här också?

Igar fick jag, som gradden pa moset, ett julkort fran Kamilla som hade inbyggd julkalender! Instant julstamning :) Har ju redan kunnat oppna tva luckor ^^

Tills vi hörs igen, massa julkramar!


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Härligt att kortet uppskattades och att fått julstämning i kropppen och knoppen. Själv har jag inte hittat den, jag letar nog för mycket.

2009-12-02 @ 14:39:25
URL: http://unwrapping.blogg.se/
Postat av: ensamma mamman(utan sin dotter...)

Ja gumman, jag tror att du har hittat mer julstämning i Espana än vad vi gör här i Svedala...

Idag var det för första gången minusgrader och 1:a dec. föll det ungefär 40 blöta snöflingor mitt på dagen.Yack!!!!

Det vi gläds åt är att du snart kommer hem över julen!

Superduperdunderkramar i massor

2009-12-02 @ 17:40:57
Postat av: Morfar & mormor

2009-12-02 @ 18:53:25
Postat av: Morfar & mormor

Hej Lina, det låter trevligt att du har lyckats skapa julstämning där nere i Spanien. Besöket på IKEA var tydligen en trevlig avkoppling. Vi hoppas att Rakel uppskattade IKEAs möbler och "svenskbutik" med svenska delikatesser.

Massor med kramar från Mormor och Morfar.

2009-12-02 @ 18:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0