Slutspurt

Nu är det inte ens en vecka kvar tills jag får åka hem. Detta är numera ingen uppoffring överhuvudtaget (inte för att det var det förut heller, men ni förstår vad jag menar) i och med att vädret har slagit om och det har blivit VINTER i Alcalá (i Spanien för den delen) med 0-5 grader (eller -18 i Guadalajara), blåst, lätt snöfall och grå himmel. Det har varit roligt att titta på nyheterna här: hela landet lamslås om det kommer en snöflinga. I Galicien visade de bilder på ett centimetertjockt, lite blött snötäcke och informerade om att alla skolor i Galicien har ställt in alla lektioner. Ursäkta? Det händer inte i Sverige för mindre än lavinvarning, tromber eller tsunamis. Alla spanjorer är själaglada och alla Erasmusstudenter går och muttrar och surar.

On a happier note, så känner jag att jag har uppnåt mitt språkliga mål med denna resa idag. Jag hamnade bredvid Gemma och Theo vid kopieringsmaskinen, och för det första kände jag att det kostade på att flyta in i engelskan igen, för jag tänkte på spanska först, och när jag sedan svarade på en fråga och inte insåg förrän efteråt att jag sagt det på spanska, känns det som att jag lyckats. Om jag kan prata spanska utan att jag tänker på det, eller att spanska kommer ut naturligare än engelska, så känns det som att jag kan åka hem nöjd. 

Jag har också upptäckt skolans bibliotek (grattis!) dvs, jag har upptäckt att det är bra att sitta och plugga där. Dels för att det är tyst, dels för att du är tvingad att fokusera på arbetet, och dels för att DET FINNS INTERNET! Vi har för tillfället inget alls i lägenheten, så det här är enda möjligheten. Det stör mig att jag inte tänkt på detta tidigare,  utan irrat runt i korridorerna och försökt koppla upp mig. Självklart är biblioteket en hot spot. Så här sitter jag i alla fall nu och har precis skrivit klart den sista stora uppsatsen som jag ville bli klar med innan jul. Känns befriande. Nu ska jag ta mig hem genom den hala staden och laga middag. Ikväll är det samling runt tvn för det sista avsnittet för säsongen av vår serie. 

God kväll allesammans! 

Kommentarer
Postat av: Kamilla

1 cm! Här är det snarast 30-40 cm och de snöar fortfarande utan uppehåll! Inga bussar går i tumba, några få i stan, pendeln är 30 minuter sen. Det är snökaos! Chock!

2009-12-17 @ 15:47:20
URL: http://unwrapping.blogg.se/
Postat av: Jonas

Mm, precis som Kamilla skriver så ser Sthlm ut som insidan av en frigolitkartong. Om det nu inte vore för att jag saknade dig så mycket så skulle jag råda dig att stanna i spanien ^^

2009-12-17 @ 18:51:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0