Hjärtattack, tack tack tack, mera stress, yes yes yes

Idag var det Rakels födelsedag, så vi (jag, Emma och Rak) och Sara som delar några kurser med dem gick ut för att ta en drink och äta tapas :) Det var skönt med ett litet avbrott, för jag har känt mig rätt stressad med skolarbetet nu i veckan, det känns som att det lastas på mer och mer hela tiden, vilket är logiskt eftersom det är exakt det som pågår. Kulmen var nog i tisdags när läraren i litteratur bad oss läsa två romaner tills nästa vecka, vilket har gjort att jag fått skjuta upp allt annat som jag tänkt ta tag i (uppsatsen och presentationen för den galna läraren, PM-et för litteraturuppsatsen och instudering av en bok om Spaniens språk och dialekter) för att läsa varje ledig timme på dygnet. Det är synd, för boken är jätteintressant ("Los Pazos de Ulloa" av Emilia Pardo Bazán om någon skulle vara intresserad) men jag kan liksom inte riktigt njuta när jag har sådan tidspress. Den andra boken ("Doña Perfecta") vet jag inte hur den är än, men den kommer jag antagligen bara hinna skumma igenom...

Imorgon är därför planen:
1. Storhandla. Mitt skafferi är tomt. Klockan 10 öppnar Carrefour, och då kommer jag vara där för att göra veckans (eller månadens?) inköp. Min enda begränsning är att jag måste bära hem allt :P
2. Läsa. Med eventuella avbrott för toalettbesök. 

Det enda som är bra med det är att det till slut har blivit någorlunda höst här också, med ca 15 grader och lite mulet. Så det känns inte lika illa att sitta inne en hel dag. Och för er som har undrat (Lisa bland annat ;) ) så vet jag nu varför träden inte har löv på vintern i Spanien, trots att det typ är som sommar året om: de klipper av dem. Idag på väg till lektionen gick jag över Plaza Cervantes som vanligt, där det på varje sida finns två jättevackra alléer med ett slags lönnträd (som gav efterlängtad skugga när det var varmt), och idag var alla träden halvvägs genom allén utan grenar! Det var avspärrat och så stod det en grupp spanjorer med häcksaxar och sågar och hade fikarast eller nåt (som vanligt). Men det var ju tydligt vad de gjorde. När jag gick hem hade de nästan kommit igenom hela ena sidan av torget. Någon som kan mer om träd än jag som kan förklara varför man gör detta? Har det något att göra med att träden måste ha en "cykel" även om den inte inträffar naturligt? För det ser ju verkligen mycket tristare ut, stammen slutar bara i några knölar högst upp.



Nåja, det om det. Nu ska jag nog... läsa lite :P

Kommentarer
Postat av: Jonas

Kommer gå bra med plugget sötnos, du är ju så duktig och ambitiös! Skickar ner massa positiv energi! ^^

2009-11-06 @ 00:16:58
Postat av: Kamilla

bah! två böcker på en vecka, det är ju ingenting! ;) haha visserligen läser du ju på spanska, men det du ju bra på. Du är snart igenom dom. jag tror du läser i snitt 50 sidor i timmen om du inte går på toa. Bara till att räkna hur lång tid du behöver. Haha. Oh well du kommer lyckas det vet jag. Positiv energi skickas!

2009-11-06 @ 16:36:56
URL: http://unwrapping.blogg.se/
Postat av: mamma

Kämpa på lilla hjärtat,det kommer att gå bra. Jag bara vet det.

Pluggarenergikramar, lot´s of them from me to you!

2009-11-06 @ 18:08:54
Postat av: Fadern

Nja, ett par spinningpass tycker jag nog att du skulle hinna med.

(tur att det är 300 mil mellan oss så jag inte behöver ducka för den raka högern som svischar förbi...)

2009-11-06 @ 23:03:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0