Kultur (och finkultur ska det vara!)

För några dagar sen gick jag hem från en lektion medan det regnade, i motvind. Det var en ganska nyttig upplevelse, för det är lätt att börja skapa en idealbild av Sverige när man är här, och bara tänka på de saker som man saknar hemma och som är bättre hemma. Den eftermiddagen var ett abrupt uppvaknande från det idealet, och medan jag svor över att ha lämnat paraplyet hemma (det var solsken när jag gick hemifrån) tänkte jag på det faktum att majoriteten av eftermiddagarna är så i Sverige. Plötsligt kändes mina 6 månader väldigt korta :P

Denna helg har gått i kulturens tecken. I fredags kväll gick jag och Rakel på en teateruppsättning av "La Casa de Bernarda Alba", en pjäs av García Lorca (en av Spaniens viktigaste poeter) som vi läste i litteraturen förra terminen. Jättespännande att se den IRL, en helt annan sak än i manusform då det mesta blir lite stelt. I lördags åkte jag och Lea (en tjej från Tyskland som går på flera kurser med mig) in till Madrid, i första hand för att jag var tvungen att gå på en föreläsning på Museo de América i samband med en kurs, men också för att vi båda var intresserade av en konstutställning med den tyske målaren Friedrich, eftersom han målade under romantiken och vi håller på med den perioden i litteraturkursen. Vi ville också besöka Pradomuséet, som har ett nytt rum med romantisk konst, men vi kom precis under den timmen som det var gratis inträde så kön var sju mil lång (och det är nästan inte en överdrift, ni som har varit där kan ju föreställa er om jag säger att den gick runt halva byggnaden). Vi bestämde därför att det får bli en annan dag och gick till El Retiro istället, en enorm park (jag vet inte om den till och med är större än Central Park?) som ligger precis bredvid.



Idag har jag hållt mig på mattan och pluggat för att ha så mycket gjort som möjligt inför Lisas besök, så att jag kan ägna all tid helhjärtat åt att vara guide ;) Då blir det mer kultur! :D

Kommentarer
Postat av: Lisa

hihi!

2009-10-28 @ 00:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0