Syntax blir min död

Mening: Alla flugor hotas av de snabbt dykande svalorna.

Uppgift: Ta ut satsdelarna och analysera fraserna.

Facit: 'alla flugor' = subjekt (I nominalfrasen 'alla flugor' står 'alla' som adjektivattribut till huvudordet 'flugor'.), 'hotas' = predikat (verbfras), 'av de snabbt dykande svalorna' = agent (Agenten utgörs av en prepositionsfras. Inom denna finns nominalfrasen 'de snabbt dykande svalorna' där adjektivfrasen 'de snabbt dykande' är adjektivattribut till huvudordet 'svalorna'. Inom detta attribut är adverbfrasen 'snabbt' sättsadverbial till 'dykande'.)

-_-

Kommentarer
Postat av: johanna

oh shit. jag är glad att jag inte läser språk längre..inte riktigt min grej :S tack för kommentaren förresten, ska försöka titta in lite nu och då (gå in på bloggkoll.se vettja :D)

Postat av: K

the what what to the what what?

2008-09-10 @ 19:04:11
URL: http://kastmelitenboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback