Avslöjande topplista

Som jag någon gång nämnde i Spanienbloggen är jag helt galen i listor. Ibland hjälper de på riktigt med att strukturera tankarna, andra gånger tror jag bara att jag skriver dem på grund av någon slags kontrollbehov. Det slog mig i alla fall att det därför är konstigt att jag inte skrivit en topplista vad gäller böcker (publicerad i alla fall). Jag insåg efter lite självrannsakan att det antagligen beror på att jag inte skulle vara helt stolt över den, eftersom den till största delen skulle bestå av fantasy och sci-fi. För låt oss inse att fantasy inte riktigt hittat in i litteraturens finrum än. Tolkien kanske - han har i alla fall sopat vägen lite - men den har definitivt inte blivit insläppt innanför dörren. För mig är fantasy den ultimata verklighetsflykten, vilket är det jag oftast vill uppnå med min läsning för att slappna av. Visst njuter jag av att läsa Balzac eller Wilde eller någon annan klassiker, men det går inte att komma ifrån att jag associerar den typen av litteratur med analys, djupa tankar och skolarbete. Så även om jag läser den på eget bevåg och utan tvång blir det bara inte samma sak. Så nu är katten ute ur påsen: fantasy är den genre jag föredrar. Och som lovat kommer här alltså LISTAN (men några andra genrer också faktiskt):

Utan inbördes ordning, de 10 bästa romanerna/serierna jag läst (hittils!):

Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams (serie)

The Wheel of Time av Robert Jordan (serie)

The Story of a Shipwrecked Sailor av Gabriel García Marquez

El día que me vaya no se lo diré a nadie av Kiko Amat (genialisk bok som tyvärr inte blivit översatt till svenska eller engelska än)

A Clockwork Orange av Anthony Burgess

Narnia av C. S. Lewis (serie)

Harry Potter av J. K. Rowling (serie)

Stranger in a Strange Land av Robert A. Heinlein

1984 av George Orwell

Sagan om Ringen av J. R. R. Tolkien (serie)


Där har ni den! Jag antar att jag inte behöver säga att jag varmt rekommenderar alla böcker på listan? Det finns recensioner av de flesta av dem här på bloggen för de som är intresserade.


 

Kommentarer
Postat av: johanna

tack! bilden är i ju för sig inte från just det tillfället, så jag var inte helt ensam hehe :P men det var helt klart ett moment :D



kul att höra från dig, hur har du haft det?? måste erkänna att jag har varit lite dålig på att följa din spanien-blogg :(


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback