Spanska klassiker

Det har blivit mycket spansk skönlitteratur under terminens gång i och med att jag läste en litteraturkurs. Kommer antagligen aldrig komma till skott med att recensera varje bok individuellt och utförligt, så jag tyckte det var bättre att i alla fall kunna skriva ner vilka jag läst, vilka jag tycker är värda att andra läser och vilka som var bottennapp.

La familia de Pascual Duarte, Camilo José Cela. Skolexemplet och främsta företrädaren för tremendismo, en litterär strömning under mitten på 1900-talet som behandlar marginaliserade karaktärer i råa miljöer och våldsam handling. Inte direkt feel good-läsning med andra ord, med en portion samhällskritik om man tycker om sådant. Jag kan inte säga att jag fastnade för den själv, karaktärerna fick aldrig riktigt liv för mig, knappt ens huvudpersonen trots att den är skriven i första person. Men jag kan förstå att den skapade stor uppståndelse när den publicerades; Cela, som tidigare åtnjutit ett visst stöd från Francoregimen, var sedan tvungen att publicera sin nästa roman i exil.

Los santos inocentes, Miguel Delibes. Alldeles för experimentell för min smak, trots att historien verkligen berörde och upprörde. Om man kan bortse från att den är skriven helt utan skiljetecken så är den helt klart värd att läsa.

Poeta en Nueva York, Federico García Lorca. Skriven av en av Spaniens kanske mest kända poeter, men inte mer intressant för det. Jag är verkligen fel person att recensera poesi, för jag tycker verkligen inte om att läsa det. Detta är i alla fall en surrealistisk diktsamling om Lorcas vistelse i New York och hans frustration och oro över stadens förtryck över människan och naturen och hans känslor av ensamhet och isolation. 

Los Pazos de Ulloa, Emilia Pardo Bazán. Eftersom den var den enda romanen på vår kurslitteraturlista som var skriven av en kvinna var jag extra uppmärksam på denna bok. Den sorteras som naturalism, och det finns otaliga exempel på hur determinismen och Zolas idéer om genetisk determinism spelar in i historien, såväl som samhällskritik och en relativt intressant historia.

Doña Perfecta, Benito Pérez Galdós. Min absoluta favorit bland urvalet. Den behandlar, precis som Pazos de Ulloa, genetisk determinism, men på ett mycket mer påtagligt och intressant sätt. Den antar formen av en krock mellan en djupt religiös by och en ingenjör från Madrid som representerar vetenskap och teknisk framgång, och de motsättningar som genast uppstår och sedan eskalerar.

Doña Berta, Leopoldo Alas "Clarín". Egentligen en novell snarare än en roman. Behandlar samma ämne som de två ovanstående romanerna; krocken som uppstår när en person som härstammar från en viss miljö finner sig i en helt annan. En ganska hjärtskärande historia om en liten gumma och hennes strävan efter att få tag på ett porträtt av hennes ungdoms kärlek, som också var hennes enda. 

Las sonatas de Primavera, Estío, Otoño y Invierno, Ramón del Valle-Inclán. Fyra romaner som handlar om karaktären Bradomins romantiska erövringar under sin livstid, representerad genom de fyra årstiderna. Ganska underhållande läsning och relativt lättsmält om  man inte behöver ta hänsyn till alla analytiska aspekter. En av kvinnorna i boken säger att han är en "ful, sentimental och katolsk Don Juan", vilket ger en ganska bra sammanfattning av böckernas stil. 

Las leyendas, Gustavo Adolfo Becquer. En samling berättelser som nästan alla handlar om ett övernaturligt naturväsen i form av en kvinna klädd i vitt, och en man som låter sig förföras av henne. Bra läsning för den som gillar spökhistorier, myter och legender, men efter 10-20 stycken börjar man kunna förutse handlingen; less is more i det här fallet.

Don Juan Tenorio, José Zorilla. Inte "originalet", som skrevs av Tirso de Molina några århundraden tidigare, men likväl en klassisk Don Juan, lika mycket diabolisk som kvinnotjusare. Något alla som är intresserade av Spanien eller romantiken bör ha ögnat igenom. 

El estudiante de Salamanca, José de Espronceda. En typisk romantisk poet som har skrivit typisk romantisk poesi om en typiskt romantisk karaktär. Faktiskt mer lättförståeligt än Lorca, trots det gammalmodiga språket; det är mer som en berättelse skriven på vers än poesi, och Espronceda har även integrerat element från teatermanus. Handlar om don Félix, en Don Juan som blir hemsökt av en kvinna som dött av hjärtesorg efter att han lämnat henne. Övernaturligt och spännande. 

Det om detta. Just nu håller jag på med The Historian och är snart klar. Recension kommer. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback