The Historian

Författare: Elizabeth Kostova
Publiceringsår: 2005
Handling: Detta är en fiktiv berättelse om två akademikers jakt på den verklige Draculas grav (och Dracula själv), för han var ju faktiskt en riktig, historisk person. Utan att avslöja för mycket är Dracula även i denna roman en vampyr, fast med ett mål med sin död och, som baksidetexten säger, "en försmak för bibliotekarier". Jakten går genom 1900-talets Europa, och spänning och lite skräck blandas med forskningsarbete och vackra landskapsbeskrivningar.

Jag har glatt mig oerhört över att denna bok föll mig i smaken eftersom den var lite av en chansning och ett impulsköp; jag stod boklös på Bryssels flygplats med 3 timmar till nästa flight och valde det som verkade mest intressant. Efter att ha läst Anne Rice visste jag hur bra vampyrlitteratur kan bli, och det historiska elementet i denna roman gjorde den till ett värdefullt tillskott i denna numera nästan inflationsdrabbade genre. Det är en tegelsten, men de drygt 700 sidorna känns inte många när man följer Pauls och hans dotters jakt efter Dracula, varvat med Pauls och Helens jakt nästan 20 år tidigare. Jag har tyvärr inte läst Bram Stokers version av Dracula-legenden, som det refereras till flera gånger i denna roman, men den står först på listan efter mitt nuvarande litterära åtagande, "Vem var Dracula?" som handlar om den historiska personen bakom vampyrmyten. Jag rekommenderar i alla fall alla med vampyrintresse eller -beroende att läsa "Historikern", eller bara ni som gillar ett spännande mysterium.


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Jag känner att du kommer få var ett utav mina bollplank under våren när jag skriver c-uppsatsen. Jag hoppas på en intressant diskussion om vampyrer och könsroller, lite otippat sådär :).

Du kan ju få försöka bolla ideér om uppsatsen i spansk med mig, men jag vet inte hur stor hjälp jag är. Antaglige blir det e qué? och, en öl tack, som jag inte ens tänker försöka mig på att stava, por favor. ;)

Postat av: Lisa

En sådan jättebra bok! Det var ett tag sedan jag läste den, men jag tänker fortfarande på den ibland. Jag tycker man fick lära sig en hel del i den och den väckte mitt intresse för Istanbul dit jag velat åka ända sedan jag läste ut den. Har dock inte tagit mig dit ännu :) Sen blev jag väldigt nyfiken på att åka och kolla inte Karpaterna och leta Dracula lite på egen hand... hehe, scary!

2010-02-14 @ 10:37:12
URL: http://pantalaimoneandbooks.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback