Vem var Dracula?

Originaltitel: In Search of Dracula

Författare: Raymond T. McNally och Radu Florescu
Publiceringsår: 1972

McNally och Florescu sammanfattar här sina grundliga efterforskningar om den Valakiska fursten Vlad Tepes, som tros ha inspirerat Bram Stoker när han skrev sin "Dracula". Det som framkommer tydligt under läsningen är att Vlad var en väldigt otrevlig person i verkliga livet också. Han var sadist, med en förkärlek för att spetsa folk på pålar, både fiender och undersåtar. Boken är fylld med anekdoter som visar på hur lynnig och oberäknelig Dracula var; han var helt klart galen, men baserar ändå alla sina sadistiska avrättningar på en slags skruvad rättvisa.
   Varvat med den historiske Draculas biografi berättar författarna även om vampyrens historia och om hur Stoker kom fram till att han skulle skriva en vampyrroman. Ett kapitel som jag tyckte var särskilt intressant, eftersom jag precis avslutat "The Historian", var avsnittet om klostret vid Snagov och Draculas grav. Kostova har verkligen tagit hänsyn till den befintliga forskningen då hon skrev "Historikern"; alla hennes fakta och de anekdoter hon tar upp stämmer med vad dessa forskare kommit fram till.
   Om jag ska klaga på något så är det att läsningen ibland ibland blir lite repetitiv. Detta beror på författarnas vetenskapliga ambitioner med boken, då de, efter att till exempel ha berättat om en tilldragelse vid Draculas hov då han spikade fast turbanerna på två turkiska ambassadörers huvuden för att de inte velat ta av dem i hans närvaro, känner behovet av att bevisa sanningshalten i berättelsen genom att gå igenom varifrån källan kommer, jämföra med andra källor, gå igenom årtal i Draculas liv som skulle kunna passa och andra vetenskapliga övningar som jag föörstår är helt nödvändiga för att deras verk ska bli taget på allvar men som kan vara tröttsamt när man som jag läser enbart för nöjes skull.
   Men på det stora hela är det verkligen underhållande läsning, även om man bitvis behöver ha en stark mage för att klara av beskrivningarna av vissa av hans tortyrmetoder. Har man läst eller tänker läsa "The Historian" är detta ett komplement jag verkligen rekommenderar. Nu blir det Bram Stoker för min del.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback