Re: Sommarskönt bokbyte

Som en del av det sommarsköna bokbytet som jag ska delta i kommer jag att publicera två inlägg om det jag läser, om det jag pysslar med och vad jag är för en typ, egentligen.

Jag är en 21-årig språkvetare som precis skrivit klart sin C-uppsats inom spanska, med ämnesvalet översättning, vilket även är det jag ser som mitt framtida yrke, efter ett antal år till av studier. I samband med uppsatsskrivandet hittade jag också en ny kärlek i den svenska författarkretsen, nämligen John Ajvide Lindqvist och hans "Låt den rätte komma in", som var utgångspunkten i min undersökning. Jag har dock inte läst något annat av Lindqvist.

För närvarande sommarjobbar jag som guide på Stadshuset, där jag visar denna vackra byggnad för spanska, engelska och svenska turistgrupper. Allmänbildande och roligt, en perfekt kombination! 

När jag inte pluggar, jobbar eller läser tycker jag om att träffa mina härliga vänner och/eller min bättre hälft, åka på semester (gärna Spanien), träna (spinning och aerobics) och spela tv-spel. Det sistnämnda är ett kulturellt arv från min far; Zelda var ett lika fast inslag som Enid Blyton, Carolyn Keene, Sivar Ahlrud och J. K. Rowling under min uppväxt. 

Nuförtiden läser jag mycket, men inte allt. Fast det är inte mycket jag inte gillar. Deckare har jag svårt för. Chick-litt likaså. Förutom det är jag allätare (när det gäller böcker; IRL är jag vegetarian). Klassiska författare av alla nationaliteter, fantasy och sci-fi, modern litteratur, Nobelpristagare går alla ner med hull och hår. Är den en engelsk- eller spanskspråkig författare läser jag gärna på originalspråk; kalla det yrkesskada, men jag stör mig lätt på översättningar, trots att jag verkligen vet hur svårt det är att överföra en text, inte bara från ett språk till ett annat, utan från en kultur till en annan. Det är större sannolikhet att jag blir lyrisk över en bok om den slutar lyckligt, men det är en regel med ganska många undantag: ta bara min absoluta favorit, Orwells "1984", som har ett rent deprimerande slut.

Fler författare jag går igång på förutom redan nämnda Ajvide Lindqvist och Orwell är Oscar Wilde (för hans sarkasm, humor och snobbighet), Elizabeth Kostova (författare till underbara "The Historian") och nyupptäckta sommarförälskelsen, H. G. Wells (har hittills läst "The Island of Dr Moreau" och håller på med "The Time-Machine").

Det om detta. Hoppas det har varit någorlunda hjälpfullt, sådant här är svårt! Nästa inlägg kommer snart, på söndag troligen.
Många hälsningar
Bävern

Kommentarer
Postat av: Hemlig bokvän

vink, vink

Kikar in och tittar mig omkring!

2010-06-18 @ 22:13:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback