Tacka gudarna för Campusbutiken!

Jag är just nu mitt uppe i ämnesvalet inför min kandidatuppsats, och har efter mycket om och men lyckats välja i alla fall område, som blir översättning. Jag är jättehypad och glad, det är verkligen ett område av personligt intresse och något jag vill syssla med i framtiden. Men jag har som sagt inte kommit fram till exakt vad jag ska undersöka. En av professorerna på min institution föreslog boken Konsten att översätta av Rune Ingo som en bra inspirationskälla. Efter att ha kikat runt på olika internetbokhandlar bestämde jag mig ändå för att köpa den i butik för att slippa vänta på leveransen - jag har tyvärr lite tidspress på mig att bestämma mig. När jag kom till Akademibokhandeln visade det sig dock att den kostade närmare 500 kronor, ungefär det dubbla jämfört med internetpriset. Snåljåpen i mig protesterade högljutt, samtidigt som jag verkligen ville komma till skott med att börja läsa in mig på ämnet. 

    Jag var trött och seg efter träning och ville egentligen bara hem så fort som möjligt, men bestämde mig för att kolla om den fanns på Campusbutiken, med ganska små förhoppningar. När jag kom dit hittade jag istället både "Konsten att översätta" och Ingos föregående bok, Från källspråk till målspråk. Jag fick båda böckerna för drygt 300 kronor. Ibland lönar det sig att envisas och inte välja första bästa.
   På väg hem, med upplyft humör efter framgången, stannade jag förbi på Akademibokhandeln Sergel eftersom jag visste, efter ett tips från
K, att de hade utförsäljning och halva priset på allt. Det var totalt kaos i butiken, med en kassakö som slingrade sig runt i en stor cirkel, men jag hade lagt vantarna på ett ex av The Uncommon Reader av Alan Bennet som jag bara skulle ha, så jag uthärdade och var ute i kylan inte allt för lång tid senare.
     Väl hemma igen ska jag nu sätta tänderna i lite uppsatsresearch.

 

 


Kommentarer
Postat av: Kamilla

2010-03-03 @ 10:57:31
Postat av: K

Åh, fusk, fusk, fusk!

Jag hoppas det finns något kvar i butiken idag när jag tänkte kolla. hoppas hoppas.

Postat av: P

Jo man gratulerar!

Nån speciell gud eller slank det bara ut ett idiomatskt uttryck ;)))

2010-03-08 @ 20:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback